Red Bull 3Style 2017 – sylwetki DJ-ów I wieczoru finałowych eliminacji!

Przedwczoraj poinformowaliśmy Was o wynikach losowania, które zadecydowało o składzie DJ-skim każdego z czterech eliminacyjnych wieczorów finału Red Bull 3Style 2017. Każda z wyłonionych 6-osobowych grup wystąpi kolejno od środy do soboty w klubach: Forum Przestrzenie, Shine, ZetPeTe oraz Studio. Zapowiada się naprawdę zacięta rywalizacja, gdyż z każdego sekstetu do wielkiego niedzielnego finału w Teatrze Słowackiego przejdzie tylko jeden uczestnik!

Dokonany wczoraj podział na grupy to dobry moment, żeby przybliżyć Wam kolejno sylwetki każdej ze startujących osób. Zacznijmy więc od najbliższego środowego gigu w Forum Przestrzenia (07.02), gdzie zmierzą się ze sobą: DJ Beats z Libanu, DJ Cam B z Kanady,  Jus-Jay z Barbadosu, nasz rodak DJ 69BeatsDJ Afro z Tajwanu oraz Deejay Irie z Holandii.

DJ Beats 🇱🇧 reprezentuje libańską stolicę, czyli Bejrut. Podobno najlepiej czuje się w stylistyce hip-hopu, rnb i szeroko rozumianej muzyki tanecznej. Jego miksy i edity znajdziecie na oficjalnym soundcloudowym profilu.

Finałowa rutyna Beatsa z libańskiego finału Red Bull 3Style to dość prosty technicznie set. Nie zabrakło tam m.in. żonglowania podobnymi frazami, ale z diametralnie innych gatunkowo utworów muzycznych (np. „no” w raczej spokojnym, choć wcale nie monotonnym intro czy późniejsze „what’s my name”), co robi raczej pozytywne wrażenie. Beats niestety nie zawsze radzi sobie z wejściem w tempo, ale równoważy to ciekawymi i gęstymi przejściami na nieoczywistych patentach. Jego selekcja to raczej mainstreamowa jazda – często o hiphopowym, breakowym lub gitarowym backgroundzie – choć oczywiście nie zabrakło tam również bliskowschodnich klimatów. Jego najmocniejszą stroną raczej nie są skrecze ani juggle – lepiej radzi sobie operując na padach (np. z Pitch N Time czy Tone Play) oraz efektach.

Na fanpage DJ-a Cam B 🇨🇦 z Kanady Was nie odeślemy, gdyż (jak się wydaje) jest to człowiek, który od spędzania czasu w social mediach woli szlifować do perfekcji  swoja technikę. Z nielicznych filmików krążących po sieci wyłania się obraz bardzo sprawnego skreczera i juggle’era z dynamicznym flow, mocno osadzonego w hiphopowym mateczniku.

W zwycięskiej rutynie kanadyjskiego Red Bull 3Style również dominuje hip-hop, choć miejscami usłyszymy tam również house, moombhatoon, juke, trap, rnb i hardcore’owe gitary. Wydaje się jednak, że sporo racji miał DJ Trakmajster, który podzielił się opinią na temat Cama w jednym ze wpisów na blogu ciętydżwięk:

„…widać, że skreczuje bardzo płynnie i pewnie czuje się w cutach. Obawiałem się, że zamknie ramy swojego setu w klimatach hiphop/rnb i chociaż płynnie przemieszcza się po gatunkach i tempach, no to obawy się potwierdziły, niestety za mało sięga po inne rodzaje muzyki. Z ciekawszych momentów można wyróżnić przejścia między utworami które robi m.in. za pomocą gry wspólnymi motywami na padach, jugglami jak na „So Ghetto” pięknie wchodząc w „Blister in the sun”, lub transformerami na tone z wokalem ODB. W przypadku beat jugglingu wszystkie triki wykonuje w rytmie, a jeśli pojawi się tylko ułamek wolnego wokalu na którym można poskreczować, to na pewno to wykorzysta na szybkie cuty”.

W przypadku reprezentującego Barbados Jus-Jaya 🇧🇧 (który jest nie tylko DJ-em, ale również producentem, remikserem oraz promotorem eventowym) nie dysponujemy niestety zapisem zwycięskiego dlań finału, więc skorzystamy z video-zgłoszenia do lokalnego Red Bull 3Style.

Rodak światowego triumfatora RB3S z 2016 roku – DJ-a Puffy’ego – zdradza świetne zacięcie party-rockingowe. Proste, ale precyzyjne i czyste skrecze (choć widać, że lewa ręka na płycie jest lepiej wyćwiczona niż prawa)  – w połączeniu z dynamicznym finger drumingiem oraz umiejętnym korzystaniem z efektów – świadczą o dużym potencjale, jaki drzemie w Jus-Jayu. Szybkość reakcji – przy jednocześnie zachowanej harmonii przejść (no i oczywiście starannie przećwiczona rutyna) – to niewątpliwe atuty mieszkańca Barbadosu, który może się okazać czarnym koniem krakowskiego finału. Na jego korzyść przemawia też bujająca selekcja muzyczna, obfitująca w lokalne smaczki karaibskiej „kuchni” (wplecione riddimy i acapelle z dancehallu, soca i ska). Warto więc przy okazji sięgnąć głębiej – m.in. na oficjalne profile Jaya w serwisach Soundcloud oraz Mixcloud, no i naturalnie na stronę www.jusjay.com.

O naszym z kolei rodaku – DJ-u 69 Beats 🇵🇱 – pisaliśmy już przy okazji polskiego finału Red Bull 3Style. Wojtek Cychnerski obronił we wrześniu tytuł Mistrz Polski RB3S, a rok wcześniej reprezentował nasz kraj na światowym finale w Chile.  Jednym z jego znaków rozpoznawczych jest bardzo sprawny i kreatywny finger-drumming, który pozwala mu tworzyć widowiskowe rutyny i autorskie live-actowe patenty. W zwycięskiem secie postarał się nie tylko o nowoczesną i dynamiczną selekcję muzyczną, ale wykonał także imponującą pracę researcherską dodając jako przerywniki masę rozpoznawalnych popkulturowych cytatów z filmów, memów, a nawet reklam telewizyjnych. Sprawne i adekwatne do sytuacji wplatanie tych skitów pomiędzy przejścia, skrecze oraz grę na padach sprawia, ze pomimo swej długości miks nie nuży i zaciekawieniem ogląda się go aż do samego końca. Jesteśmy bardzo ciekawi kolejnej spektakularnej rutyny 69Beats, a tymczasem odsyłamy Was na oficjalny Mixcloud Wojtka.

Pochodzący z Tajwanu DJ Afro.H.A 🇹🇼 cieszy uszy i oczy sprawnym beat jugglingiem, wordcutami oraz swingującymi skreczami. Oszczędnie – ale sprawnie i z klasą – korzysta też z efektów oraz padów w swoim Pionku S9. Przejścia są raczej harmonijne i jak najbardziej w tempo (choć może czasem zbyt przewidywalne i sztampowe), a setu słucha się dobrze i dopiero w drugiej połowie jego spójność zostaje nieco zaburzona. Obawiamy się jednak, że to co sprawdziło się na krajowym tajwańskim finale Red Bull 3Style może już nie wystarczyć podczas rozgrywek na poziomie światowym. Wydaje się, że Afro zbyt kurczowo trzyma się hiphopowej stylistyki – co wypunktował m.in. Trakmajster w swoim wsześniejszym wpisie – a przecież RB3S to zawody w których bardzo liczy się multi-gatunkowość selekcji:

„Chłopak chyba całe dzieciństwo spędził oglądając Yo! MTV Raps i z jego prezentacji można wywnioskować, że najlepiej by się czuł jako dj rozgrzewający publikę przed koncertami rapowymi. Puszcza więc hity, z reguły na długość refrenu podczas którego sobie tańczy i robi sobie spokojne przejściach na padach, spokojnych skreczach lub imprezowym miksie. Ten styl podniesionych rąk w pierwszych rzędach i bujania się do 95 bpm jest fajny, ale Afro.H.A. jest zbyt w nim zamknięty. Wychodzi dosłownie dwa lub trzy razy poza niego, w tym raz wjeżdżając edmowym młotem pneumatycznym, który ma całkiem innego tempo i po prostu puszcza go zaznaczając skreczem cut na „Make some noise”. Trochę wg. mnie za mało ambitnie jak na tą rangę imprezy”

Deejay Irie 🇳🇱 to postać, którą polska publiczność zdążyła już poznać i polubić za sprawą regularnych (bodajże corocznych) występów na grudniowych finałach Mistrzostw Świata DJ-ów IDA w Krakowie. Ten niestrudzony uczestnik wielu DJ-skich contestów (m.in. czterokrotny triumfator holenderskiego DMC) egzekwuje swoje rutyny bez zająknięcia i z dużą pewnością siebie. Słychać i widać, że jego sety to przede wszystkim wypadkowa szeroko rozumianych hiphopowych fascynacji (klasyka, trap, twerk i rnb), ale na szczęście do tego redbullowego przemycone zostały również jungle’owe, elektroniczne, gitarowe oraz soulowe wątki. Głównym środkiem wyrazu Irie pozostają skrecze i juggle, ale potrafi on także zagrać przykuwające uwagę patterny na padach. No i absolutnie nie wolno zapomnieć o jego kunsztownych i spektakularnych video-setach, które zdążyły już sobie zdobyć niemałą popularność! Jeśli w trakcie krakowskiego finału zdobędzie się na odważniejsze wyjście z około-hiphopowej stylistyki to ma szanse zajść naprawdę wysoko. Polecamy śledzić jego aktywności na Soundcloudzie i Mixcloudzie.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s